Het artikel van Ot van Daalen behandelt de dringende noodzaak om ons huidige onderwijssysteem te herzien. Volgens de schrijver zijn veel leerlingen onvoldoende toegerust voor de uitdagingen van de moderne samenleving. De traditionele onderwijsbenadering, met zijn sterke focus op het vergaren van kennis, blijkt niet meer te voldoen aan de eisen van de hedendaagse werkplek en de snel veranderende wereld. Daalen pleit voor meer aandacht voor vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit en samenwerking. Hij wijst erop dat de globalisering en de technologische vooruitgang ons dwingen tot een fundamentele heroverweging van de onderwijsdoelen. Het artikel stelt dat er meer ruimte moet komen voor persoonlijke ontwikkeling en dat scholen zich moeten transformeren tot centra van innovatie.
Daalen wijst ook op de rol van docenten, die vaak overweldigd zijn door administratieve taken en weinig tijd hebben om in te spelen op de behoeften van hun leerlingen. Verandering in het onderwijs vraagt om niet alleen curriculuminnovatie, maar ook om een herwaardering van de rol van de onderwijsprofessional. Dit betekent ook dat leraren beter ondersteund moeten worden in hun professionele ontwikkeling. De schrijver roept op tot actie van beleidsmakers om een onderwijsmodel te creëren dat niet alleen kennis overdraagt, maar ook een liefde voor leren en een groter aanpassingsvermogen aanmoedigt.
Het artikel is een oproep tot verandering in ons onderwijssysteem, zodat het aansluit bij de behoeften van de 21ste eeuw en leerlingen de vaardigheden en inzichten biedt die zij nodig hebben om succesvol te zijn in hun leven en carrière.
[Lees het volledige artikel hier](https://open.decorrespondent.nl/15462/-/44662fb2-cf19-0ac3-3bfc-164b52dbddf4/app-open?pk_campaign=rss-feed&pk_medium=rss&pk_source=publication&pk_kwd=all&pk_cid=eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3)
Edwin van den Heuvel