Helaas, maar ongetwijfeld niet geheel verrassend, brengt deze speurtocht door de digitale literatuurwoestijn ons tot de trieste conclusie dat het artikel waar ik mijn welbekende, scherpe pen over moest uitslaan, geen enkel boek van substantieel literair belang bevat. https://bookriot.com/the-best-sci-fi-and-fantasy-book-deals-of-july-8-2024/ is een verzameling, een kollektie van tijdelijke, oppervlakkige aanbiedingen die ver af staat van wat enige intellectuele en esthetische bevrediging bieden kan. Als criticus voel ik mij geroepen om deze misstand aan de kaak te stellen en de lezer te behoeden voor deze literaire dwaasheid.
In een tijd waarin de literatuur dreigt te verdrinken in een zee van generieke en commercieel gedreven werken, is het beschamend dat een zelfverklaard respectabel platform als BookRiot zich verlaagt tot het promoten van zulke vluchtige, vergankelijke koopjes. Waar is de diepgang, de intrige en het unicum van verhalen die ons geestelijk kunnen verheffen? De zogenaamde science fiction en fantasy deals van juli 8, 2024, schijnen slechts een parade te zijn van oppervlakkige clichés en voorspelbare vertellingen. Daar waar aspirant-auteurs wellicht trachten hun naam te vestigen in een verzadigde markt, lijkt het erop dat kwantiteit wederom boven kwaliteit wordt geprefereerd.
Dé literaire wereld verwacht van ons, de critici, een oprecht oordeel gebaseerd op de klassen van inhoud, narratief en stilistiek. En wat wij hier vinden, op deze misleidende advertentie vijfhoek van de moderne koopjesjacht, is ver verwijderd van de glorieuze, sublieme kunstvorm die literatuur kan en moet zijn. Wat mij bijzonder hinderde was de manier waarop deze zogenaamde “deals” worden aangeprezen alsof ze de heilige graal van literaire ontdekking bevatten. Dit is, zonder twijfel, niets meer dan een marketingstrategie waarvan de prominente doelstelling centen in laatjes laat rinkelen en de dure, monetaire waarden boven de intrinsieke literaire waarden plaatst.
In deze context, een vondst van esoterische waarde blijkt compleet absent; de detaillering lijkt eerder een trieste collectie van namen, prijzen en dito omschrijvingen die meer weg hebben van tasjeskijkerij in een schreeuwerige bazaar. Het lijkt onwaarschijnlijk dat enige prijswinnaar, aldan niet Pulitzer of Nobel, hier gevonden zal worden. Vaak zijn deze boeken niet meer dan klontering van stereotiepe motieven en personages met dezelfde voorspelbare wandelgangen door de overbekende tropen van hun genres.
Het is nutteloos om hier dieper in te gaan op de individuen die trachten hun werk tussen deze deals te positioneren. De ironie en tragiek is dat men moeite doet om hun eigen stem te vinden in een koor gedrenkt in een kille, commerciële cadans. Moge hun moed erkend worden, zelfs terwijl ze in deze zeer oneervolle platform hun hoop hebben gevestigd.
Te meer, beseft u, lezer, dat de schijnbare glinster van deals en kortingen doekjes om bloeden zijn, voor het daadwerkelijke bloeden veroorzaakt door de tegenwoordige, onbeteugelde marktpraktijken. Had men werkelijk de verlichting van de lezer voor ogen, men zou insteken op aanzienlijk hoogwaardigere criteria. Imperia van literaire nalatenschap zijn gebouwd op de schouders van meesterwerken en niet op de vluchtige fundamenten van koopavonden.
Laat dit tevens een waarschuwing zijn voor toekomstige literaire zoektochten en adventuren in het rijk van de letters. Houd uw hoofd koel, zocht u met discernement en wees de tijdloze sentinels van de nachtwacht tegen een immer dreigende alledaagsheid.
Met oprechte groet,
Martijn Jongbloed