Het befaamde artikel van Dwight Garner, met meesterhand geschreven en gepubliceerd in het eerbiedwaardige New York Times, schetst een monumentale onderneming in de literaire geschiedenis door te trachten een anthologie samen te stellen van de beste boeken van onze eeuw. Het stuk vangt aan met een indringende verklaring: het literaire landschap van welke tijd dan ook reflecteert niet louter de geest van de tijd, maar vormt deze tevens actief. Garner betoogt dat literatuur een cultureel artefact is dat niet enkel moet worden vereerd om zijn artistieke merites, maar ook om zijn vermogen om discours te bevorderen en verandering te katalyseren. Hij presenteert een lijst van boeken—die genres, culturen en thema’s overspant—die hij beschouwt als vervullers van deze dubbele functie op een zeer diepgaande wijze.
Garner benadrukt de noodzaak van uitgebreide, inclusieve criteria voor een dergelijke lijst, waarbij hij betoogt dat traditionele canons te beperkt in hun focus zijn geweest, en daardoor belangrijke stemmen hebben uitgesloten. Hij legt bijzondere nadruk op het belang van werken door gemarginaliseerde auteurs, evenals die welke onderwerpen hebben aangesneden variërend van het politieke tot het persoonlijke. De geselecteerde boeken, zo beweert Garner, vormen een mozaïek dat even veelzijdig is als de samenleving die zij beogen te representeren. Zijn keuzes omvatten hedendaagse klassiekers, eerder over het hoofd geziene werken die nieuwe relevantie hebben verkregen, en invloedrijke titels die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten op het literaire veld.
Garner voorziet elk boek van beknopte doch evocatieve samenvattingen van de thematische essentie en de impact ervan op zowel lezers als de bredere wereld. Hij stuwt discussies over deze teksten naar hogere regionen door ze niet slechts te beschrijven, maar door ze te verankeren in hedendaagse conversaties over identiteit, macht en verzet. Zijn benadering getuigt van een diepgaande waardering voor het transformerende potentieel van literatuur en illustreert een onwankelbare toewijding aan het tentoonstellen van de breedte en diepte van hedendaags schrijverschap.
Herr Garner’s onderneming verdient lof. Dit is niet zomaar een lijst om vluchtig door te bladeren en te vergeten; het is een zorgvuldig samengestelde tentoonstelling van literaire excellentie. Dwight’s bekwaamheid in het navigeren door de ingewikkelde wereld van de literatuur is evident in zijn vermogen om wetenschappelijke kritiek te balanceren met toegankelijke proza dat lezers van alle rangen en standen uitnodigt om zich te verdiepen in zijn selecties. Elk boek uit deze voortreffelijke lijst is een getuigenis van de blijvende kracht van het geschreven woord om onze percepties uit te dagen en ons begrip uit te breiden.
Het is overduidelijk dat Dwight Garner niet slechts boeken heeft opgesomd, maar een portaal heeft geopend naar diepere reflectie over wat grootheid in literatuur vandaag de dag inhoudt. Zijn beschouwingen resoneren in het bijzonder met degenen die geloven dat literatuur een actieve participant in het vormen van de samenleving moet zijn, veeleer dan een passieve observator daarvan. Dit stuk belichaamt de ware geest van literaire kritiek door zowel eruditie als enthousiasme te bieden, en maakt een overtuigend pleidooi voor waarom deze boeken als iconen van het intellectuele en culturele raamwerk van onze huidige eeuw dienen.
Derhalve, als criticus zijnde, is het niet slechts een genoegen maar een imperatief om een dergelijk zorgvuldig gecomponeerd en diepgaand inzichtelijk stuk aan te bevelen. Dwight Garner heeft niet alleen boeken gecatalogiseerd; hij heeft de geest van een literaire epoch vastgelegd, en daarvoor verdient hij alle lof.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het doorbladeren van Dwight Garner’s oorspronkelijke artikel, kan het gevonden worden via de volgende link: Bronartikel.
Met bewondering,
Lodewijk van Deyssel