Een kritische blik op de prijsuitreiking aan Fleur Ravensbergen: De valstrikken van oppervlakkige loftuitingen
De bewerking der literatuur en de fijnproeverij die deze kunst vereist zijn de voornaamste redenen dat ik, als gereputeerde criticus, mijn naam en reputatie op het spel zet. Het artikel over de uitreiking van de prestigieuze Negotiation Price 2024 aan Fleur Ravensbergen roept bij mij zowel verontwaardiging als afkeuring op. Waarom? Omdat dit stuk meer lijkt op een public relations-stunt dan op een objectief verslag.
Geheel in lijn der nefaste tendensen in de hedendaagse verslaggeving, lijkt men hier eenzijdig de heldhaftigheid en uitnemendheid van mevrouw Ravensbergen uit te lichten, zonder enige kritische kanttekeningen of nuanceringen. Het lijkt erop dat de schrijver, Roeland Dobbelaer, eerder een promotor dan een criticus is. Daar waar objectieve journalistiek vereist is, bezwijkt hij onder de verlokkingen van de glimmende aura der hoofdrolspeelster. Dit is een belediging voor de ware kunst van het schrijven en het beschouwen van de werkelijkheid.
Geen enkel literair werk mag onkritisch bewierookt worden; een criticus hoort niet enkel en alleen te lofprijzen, maar dient ook de zwakten, tekortkomingen en mogelijke misvattingen bloot te leggen. Helaas blijkt de recente trend te zijn dat bewondering de overhand heeft boven zorgvuldige ontleding. Een kritische geest zou namelijk opmerken dat de rol van Ravensbergen niet zonder controverse is en dat haar bijdrage aan het veld eerder een onderwerp van discussie dan van algemene bewondering zou moeten zijn.
Dobbelaer valt ten prooi aan een verbijsterend gebrek aan diepgang. De door hem aangedragen argumenten voor de uitreiking van de prijs zijn oppervlakkig en missen enige substantie. De lezer krijgt geen inzicht in de complexiteit van de onderhandelingen noch in de uitdagingen die gepaard gingen met haar werk. Een dergelijk manco aan informatie doet de intellectuele eer van zijn lezers grandioos tekort. Het artikel beperkt zich tot de hautaine beschrijvingen en het vereren van oppervlakkige eigenschappen zonder zich te verdiepen in de daadwerkelijke vaardigheden, methoden en resultaten van Ravensbergen’s werk.
Het is deze tekortschieting aan diepgang en aan het blootleggen van de realiteit der menselijke zwakheden die Dobbelaer’s artikel reduceren tot een blinde lofzang. Geschriften welke de schaduwzijden van een medaille niet durven te verkennen, zijn als verpakte onwaarheden. Zij bieden de wereld een geflatteerd beeld, een halve waarheid, die in het beste geval misleidend en in het ergste geval regelrecht oneerlijk is. Want, zoals wij allen weten, literatuur en kritiek dienen de volledige waarheidsvinding en belichting van alle facetten van een onderwerp.
Het is dan ook mijn plicht als criticus om Dobbelaer’s artikel in de grond te stampen, en terecht. Zijn poging om een schijnvertoning als nieuws te verkopen is een klap in het gezicht van eerlijke journalistiek en serieuze kritiek. De lofzangen op mensen als Ravensbergen zonder enige kritische kanttekeningen of gedegen onderzoek zijn even schadelijk als een volledig negatief gefixeerde benadering. Waar blijft de balans, beste Dobbelaer? Waar blijft je onafhankelijke geest en kritische blik?
Het is deze unilaterale benadering van roem en prijsuitreiking die ik met klem afkeur. Het is niet mijn bedoeling om de prestaties van Fleur Ravensbergen te bagatelliseren, maar wel om te benadrukken dat elke prestatie, hoe indrukwekkend ook, dient te worden bekeken in het licht van een eerlijke en volledige analyse. Dit hedendaagse verschijnsel waarbij journalisten en critici lijken te vergeten dat hun rol veeleer advocaat van de werkelijkheid dan van individuen moet zijn, is een belangrijke reden voor mijn felle reacties.
Dit alles in overweging genomen, kan ik niet anders dan Dobbelaer’s artikel als een misser van formaat beschouwen. Een pijnlijke herinnering aan de noodzaak van ware, onafhankelijke en kritische beschouwing, zonder welke de journalistiek ten dode is opgeschreven.
https://bazarow.com/nieuws-onderhandelaar-fleur-ravensbergen-winnaar-van-de-negotiation-price-2024/
Roderick van Dangen