Lena Valencia’s debuutverhaalbundel, Mystery Lights, transporteert lezers naar de griezelige en dynamische landschappen van de woestijn, waarbij bovennatuurlijke elementen worden gemengd met thema’s van emotionele complexiteit en sociale spanning. In een interview met Jane Ciabattari onthult Valencia dat haar ervaringen als kind tijdens het reizen door de woestijnen in het Zuidwesten van de Verenigde Staten en haar verbinding met het land haar schrijven aanzienlijk hebben beïnvloed. Ze spreekt over hoe de pandemie haar creativiteit heeft aangewakkerd, waardoor ze schrijfblokkades kon omzetten in een hernieuwing van inspiratie, wat heeft bijgedragen aan de vorming van de bundel. Valencia’s verhalen, doordrenkt met het vreemde, weerspiegelen haar bewondering voor auteurs zoals Shirley Jackson en Kelly Link, evenals haar fascinatie voor de complexiteiten van de menselijke ervaring. Het titelverhaal vangt de spanning tussen realiteit en illusie, waarbij thema’s van bedrog door hedendaagse lenzen worden verkend. Valencia’s verwijzingen naar Georgia O’Keeffe informeren haar narrative keuzes, waarbij haar verhalen worden verankerd in artistiek erfgoed terwijl de inherente gevaren binnen de schoonheid van de woestijn worden benadrukt. De zorgvuldige opbouw van de narratieve flow binnen de verhalen toont Valencia’s artistieke intentie om een samenhangende bundel te creëren die het terrein van verdriet, verlies en het spookachtige specter van het uncanny doorkruist. Valencia’s literaire reis toont haar bekwaamheid aan om de complexe draden van menselijke relaties te ontrafelen tegen een achtergrond van existentiële horror en verwondering. Mystery Lights is zowel een viering als een kritiek op de landschappen die onze narratieven vormgeven, en herinnert lezers eraan dat onder hun schoonheid een geschiedenis schuilgaat die vol gevaren is.
“Lena Valencia: Navigeren door de aantrekkingskracht en het gevaar van woestijnlandschappen”
Categorie: Nieuws