In het artikel op De Correspondent onderzoekt Riffy Bol de complexe relatie tussen kunst en maatschappelijke betrokkenheid. De auteur pleit voor een nieuw perspectief op het ontvangen en creëren van kunst, waar de sociale context meer gewicht krijgt dan enkel technische prowess of esthetische waarde. Bol stelt dat kunstenaars en critici in een moderne samenleving een verantwoordelijkheid hebben om niet alleen te reflecteren, maar ook om te reageren op de wereld om hen heen. Hij onderzoekt hoe kunst een kracht kan zijn voor verandering en bewustwording en pleit voor een breder begrip van wat kunst kan zijn in relatie tot actuele kwesties.
Daarnaast benadrukt hij de rol van de criticus, die niet slechts als beoordelaar optreedt, maar ook als bemiddelaar tussen kunst en publiek. Door het creëren van een dialoog tussen beiden kan kunst haar impact maximaliseren en bijdragen aan een meer inclusieve en rechtvaardige maatschappij. Bol behandelt enkele voorbeelden waar deze dynamiek al zichtbaar is, maar roept op tot een bredere acceptatie van deze visie in de kunstwereld. Hij legt de nadruk op de noodzaak om kunst te zien als een sociale gebeurtenis, waardoor de waarde ervan niet enkel blijkt uit de afgebakende prestatie, maar uit de interactie die ze uitlokt.
De kracht van het artikel ligt in de noodzaak om kritisch na te denken over wat kunst is en wat het kan doen. Het is een oprichting tot een nieuwe benadering waarbij emotie en sociale context een belangrijke rol spelen. Riffy Bol daagt kunstenaars en critici uit om deze vraag niet te schuwen, wat geconcludeerd kan worden in een pleidooi voor kunst als een katalysator voor sociale verandering.
[Lees het artikel hier.](https://decorrespondent.nl/15342/-/29038240-cd3f-08ca-0298-e1426025cafd?pk_campaign=rss-feed&pk_medium=rss&pk_source=publication&pk_kwd=all&pk_cid=eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3)
Edwin van den Heuvel