Het artikel op De Correspondent, geschreven door Rob Wijnberg, werpt een kritische blik op de huidige staat van het onderwijs en de rol die cijfers daarin spelen. Wijnberg stelt dat ons schoolsysteem te veel gefocust is op prestaties en cijfers, wat leidt tot een versmalde visie op leren. Deze nadruk op numerieke waardering zou volgens hem niet alleen de creativiteit en nieuwsgierigheid van leerlingen ondermijnen, maar ook hun mentale gezondheid aantasten. De druk om te presteren vermindert de intrinsieke motivatie van studenten om te leren en nieuwsgierig te zijn. Wijnberg pleit voor een systeem dat de nadruk legt op groei en ontwikkeling, in plaats van op het behalen van hoge cijfers. Hij roept op tot een fundamentele herschikking van ons onderwijssysteem, waarbij het welzijn van leerlingen centraal staat en niet alleen hun prestaties.
Wijnberg haalt verschillende voorbeelden aan van innovaties binnen het onderwijs die de focus verleggen van cijfers naar leerprocessen. Hij benadrukt dat leren een complexe, vaak niet-lineaire reis is, die erkenning behoeft voor de moeite en vooruitgang die leerlingen maken. Het artikel moedigt lezers aan om na te denken over wat onderwijs werkelijk betekent en hoe we jongeren kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling zonder hen te veroordelen op basis van cijfers. De boodschap van Wijnberg is een dringende oproep tot actie: laten we ons onderwijs heroverwegen en ons richten op de mens achter de leerling, in plaats van enkel op de cijfers die zij behalen.
Dit is de bron van het artikel: [https://decorrespondent.nl/15489/-/d7219298-e46c-0824-26c7-05be4360fd0f?pk_campaign=rss-feed&pk_medium=rss&pk_source=publication&pk_kwd=all&pk_cid=eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3](https://decorrespondent.nl/15489/-/d7219298-e46c-0824-26c7-05be4360fd0f?pk_campaign=rss-feed&pk_medium=rss&pk_source=publication&pk_kwd=all&pk_cid=eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3)
Edwin van den Heuvel